Удосконалення системи оподаткування в Україні за напрямом трансфертного ціноутворення – серед пріоритетних заходів Національної стратегії доходів до 2030 року
Державна податкова служба України в рамках реалізації заходів Національної стратегії доходів до 2030 року (далі – НСД) активно впроваджує сучасні інноваційні, технологічні та ефективні рішення, які спрямовані на удосконалення системи оподаткування в Україні щодо протидії агресивним схемам міжнародного податкового планування, забезпечення ефективного захисту податкової бази від її розмивання та виведення прибутку з-під оподаткування і переміщення капіталу за кордон, у тому числі за напрямом трансфертного ціноутворення.
Зокрема, на виконання Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports), до якої ДПС як компетентний орган України приєдналася 3 листопада 2022 року та яка набула чинності 4 липня 2024 року, впроваджено Підсистему «Автоматичний обмін податковою інформацією» ІКС «Міжнародний автоматичний обмін інформацією» (далі – підсистема «АОПІ»). Вона призначена для автоматизації процесу обміну податковою інформацією між Україною і компетентними органами іноземних юрисдикцій і забезпечує:
· формування переліку платників податків, які повинні звітувати за стандартом Country-by-Country (далі – CbC);
· приймання та передачу звітів у розрізі країн міжнародних груп компаній за уніфікованим стандартом CbC через платформу CTS у рамках угоди MCAA CbC;
· автоматичну обробку звітів CbC, у тому числі перевірку форматів та цілісності файлів, перевірку заповнення на відповідність вимогам ОЕСР;
· дотримання конфіденційності інформації.
Впровадження автоматичного обміну податковою інформацією в розрізі країн CbC дозволяє отримувати комплексну інформацію щодо діяльності міжнародних груп компаній (далі – МГК) у розрізі конкретних юрисдикцій, а також здійснювати ефективний аналіз обсягів діяльності, структури операцій та специфіки діяльності МГК для цілей контролю за трансфертним ціноутворенням.
Підсистема є інструментом, який дозволяє здійснювати обмін податковою інформацією з більшістю країн світу за відповідними стандартами звітності, підвищує рівень ефективності податкового контролю, збільшує базу оподаткування та сприяє руйнуванню схем мінімізації податкових зобов’язань.
Ще одним пріоритетним заходом НСД є створення та впровадження принципово нового ІТ-рішення для контролю за ризиками міжнародного оподаткування відповідно до стандартів системи управління ризиками та принципів доброчесності – ІКС «Автоматизована система обробки великих масивів даних для аналізу ризиків трансфертного ціноутворення (ІКС Big data TP)».
ІКС Big Data TP використовує понад 100 алгоритмів обробки даних, а також інформацію світових цінових аналітичних джерел, аналізує та досліджує податкову, фінансову та іншу звітність, інформацію з митних декларацій, визначає структуру контрольованих операцій та зовнішньоекономічної діяльності, розраховує показники фінансової діяльності, рентабельності, платоспроможності, ліквідності, ділової активності тощо, що, в свою чергу, сприяє вирішенню таких завдань:
· вдосконалення ризикорієнтованих підходів, у тому числі, щодо розрахунків ризиків невідповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки»;
· підвищення швидкості, точності та ефективності результатів;
· підвищення рівня податкового compliance;
· зниження впливу «людського фактору».
У подальшому функціонал ІКС Big Data TP планується розширити додатковими режимами з метою виявлення та аналізу глобальних ризиків по міжнародним операціям (Global Risk of International Operations – GRIO), що сприятиме ефективному управлінню ризиками та підвищенню аналітичної спроможності підрозділів ДПС з питань міжнародного оподаткування.
Виконання комплексу заходів щодо удосконалення системи оподаткування в Україні за напрямом трансфертного ціноутворення, як складової НСД, сприятиме забезпеченню макроекономічної і фінансової стабільності, удосконаленню процесів податкового адміністрування, євроінтеграційним процесам та адаптації національного законодавства України до законодавства ЄС та як наслідок – приведе до створення умов для справедливої податкової політики для всіх учасників податкового процесу.