Безбар’єрність у воєнний час: як подбати про дитину в укритті

Безбар’єрність у воєнний час: як подбати про дитину в укритті
426098 ПЕРЕГЛЯДІВ

Кожен із батьків зобов’язаний захищати свою дитину. З більшістю небезпек дорослі вже ознайомили малечу та навчили алгоритму поведінки. Вогонь, електроенергія, транспорт, напрочуд «люб’язні» незнайомі люди – зараз цей невичерпний перелік поповнили ще й звуки повітряної тривоги.  

Як розповіла очільниця Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) Ірина СВИСТУН, новий розділ «У воєнний час» онлайн-посібнику «Довідник безбар’єрності», розроблений за ініціативи першої леді Олени Зеленської, дає поради батькам, як подбати про дитину в укритті під час повітряної тривоги:  

1. Чесно і дуже короткими фразами відповідайте на питання дитини, навіть на найбільш тривожні. Поясніть, що зараз в Україні війна, але наша армія зупиняє усі сили ворога. Робіть акцент: «Наша армія дуже сильна».

2. Поясніть сигнали сирени: «Коли чуєш сирени, це означає, що наша армія поруч, вона виявила небезпеку і бореться з нею. І це означає, що про нашу безпеку дбають».

3. Запевняйте дитину, що зараз ви в безпеці. Які слова обрати? «Я – дорослий, я тебе захищу, я з тобою». «У нас є план, я знаю, що робити». «Дивись, скільки людей разом, і як наша армія нас захищає».

4. Не треба соромити за страх, дозволяйте виявляти будь-які емоції. Не порівнюйте з іншими, навпаки – бадьоріть: «Ти молодець, ти так гарно справляєшся». «Ти мій герой / ти моя героїня».

5. Переміщуючись в укриття, візьміть із собою іграшку чи іншу улюблену річ дитини. Ви можете стискати руку дитини, просити, щоб вона обійняла вас міцно-міцно.

6. Робіть з дитиною будь-які вправи, що задіюють тіло: вправи на розтягування, потягування та інші. Треба направляти рух дитини: стрибати в класики, стрибати можна сидячи на сідницях. Дати гру в телефоні.

7. Підлітки можуть дистанціюватися, уникати всього, сидіти в тік-тоці, не реагувати. Це – їхній спосіб впоратися з напругою. Варто дати їм якесь завдання і можливість проявити емоції.

8. Важливо разом співати і надати дитині можливість – в малюванні, ліпленні, складанні конструктора – трансформувати свій страх і напругу.

9. Запропонуйте уявити себе, сім’ю, місто, країну під веселкою – під захисним куполом. Малювати, створювати уявні та зроблені з підручних матеріалів захищені простори.

10. Якщо дитина бліда, розгойдується, не реагує на контакт – розітріть вуха, мочки вух, дайте шоколад і солодкий чорний чай, візьміть на руки, похитайте, почніть співати пісні, які вона пам’ятає. Звертайтеся на ім’я, говоріть: «Мама й тато поруч». Потім дайте тетріс на телефоні, пограти в дартс, або будь-яку іншу гру, пов’язану із просторовим сприйняттям.

11. «Ми обов’язково впораємось, ми дуже сильні».

Мої відео