Захист прав споживачів: як повернути кошти за неякісний товар та стягнути моральну шкоду на прикладі успішної справи
Історія розпочалась в 2017 році з банальної для багатьох людей речі – покупки пральної машини. Пані Оксана(ім’я змінено з етичних міркувань) придбала в фізичної особи-підприємця пральну машину, однак, довго покористуватись пральною машиною в неї не вийшло. Вже через три місці користування їй довелось звернутись в сервісний центр для ремонту пральної машини, який тривав три місяці. Проведений ремонт результатів не дав, і тоді пані Оксана звернулась до продавця з листом-претензією, в якому просила провести експертизу пральної машини, яку вона придбала, безоплатно усунути виявлені недоліки товару, а у випадку виявлення істотного недоліку – розірвати договір купівлі-продажу та повернути вартість придбаного товару, що складала 7448 грн.
Продавцем було проведено експертизу пральної машини, в ході якої виявлено несправність плати управління, що являється істотним недоліком виробу, яку було замінено, а товар повернуто пані Оксані. Розірвати договір купівлі-продажу та повернути вартість пральної машини – продавець відмовився.
Така позиція продавця обурила пані Оксану і вона вирішила захистити свої права в правовий спосіб. За допомогою вона звернулась до Чернігівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, де їй було призначено адвоката Веремій Тетяну, послуги якої оплатила держава.
Пані Оксані, разом з адвокатом Тетяною Веремій, для захисту її порушених прав, як споживача, довелось пройти довгий шлях та шукати правди в судах трьох інстанцій. Врешті Верховний Суд України прийняв рішення на користь жінки та повернув справу на новий розгляд до суду першої інстанції, який враховуючи висновки зроблені Касаційною цивільною палатою Верховного Суду України задовільнив позовні вимоги пані Оксани та стягнув з продавця вартість придбаної несправної пральної машини у розмірі 7 448 грн та моральну шкоду в розмірі 5000, окрім цього, з продавця було стягнуто судові витрати у розмірі 1280 грн.
Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів, що визначено статтею 42 Конституції України.
Окрім Конституції України, права споживачів захищає Цивільний кодекс України та Закон України «Про захист прав споживачів».
Зокрема, Законом України «Про захист прав споживачів» передбачено, що:
- споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на належну якість продукції та обслуговування п.2.ч.1 ст. 4 Закону;
- продавець зобов`язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати інформацію про цю продукцію ч.1 ст. 6 Закону;
- у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; вимагати заміни товару на такий же товар або аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар ст. 8 Закону;
- обов`язок довести, що проданий товар є належної якості, покладено на виробника або продавця;
- споживач, має право на відшкодування завданої йому моральної шкоди при задоволені вимог про захист його прав ст. 22 Закону.
Окрім цього, виробник зобов`язаний забезпечити технічне обслуговування та гарантійний ремонт продукції, а також її випуск і поставку для підприємств, що здійснюють технічне обслуговування та ремонт, у необхідному обсязі та асортименті запасних частин протягом усього строку її виробництва, а після зняття з виробництва протягом строку служби, в разі відсутності такого строку протягом 10 років.
Право покупців на отримання товару належної якості, яка гарантується продавцем, закріплено також у статтях 673 та 675 Цивільного кодексу України.
Частиною 1 статті 675 ЦК України передбачено, що товар, який продавець передає покупцеві, має відповідати вимогам щодо його якості в момент його передання покупцеві, якщо інше визначення відповідності товару цим вимогам не встановлено договором купівлі продажу, а частина 2 цієї статті встановлює, що договором або законом може бути встановлений строк, протягом якого продавець гарантує якість товару (гарантійний строк).
Права покупця у разі продажу йому товару неналежної якості визначені у статті 708 Цивільного кодексу України. Зокрема, у разі виявлення покупцем протягом гарантійного строку недоліків, не застережених продавцем, або фальсифікації товару покупець має право за своїм вибором:
1) вимагати від продавця або виготовлювача безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат, здійснених покупцем чи третьою особою, на їх виправлення;
2) вимагати від продавця або виготовлювача заміни товару на аналогічний товар належної якості або на такий самий товар іншої моделі з відповідним перерахунком у разі різниці в ціні;
3) вимагати від продавця або виготовлювача відповідного зменшення ціни;
4) відмовитися від договору і вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми.
Порядок і строки задоволення вимог покупця про заміну товару або усунення недоліків визначений статтею 709 Цивільного кодексу України, який передбачає, що доставка товару неналежної якості відбуваються продавцем товару, або за його рахунок. Окрім цього, передбачено, що вимога покупця про заміну товару підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості товару - протягом чотирнадцяти днів або, за домовленістю сторін, в інший строк. За прострочення терміну усунення недоліків товару продавець сплачує покупцю неустойку в розмірі одного відсотку від вартості товару за кожен день затримки. Також, варто пам’ятати, що гарантійний строк на новий комплектуючий виріб або складову частину обчислюється від дня видачі покупцеві товару після усунення недоліків.
Цивільним кодексом України також передбачено можливість заміни товару неналежної якості на аналогічний, а у випадку заміни товару на відмінний – повернення різниці їх вартості. Частиною першою статті 710 ЦК України передбачено, що продавець не має права вимагати від покупця різниці вартості заміненого товару у зв’язку зі збільшенням ціни товару.
У разі відмови покупця від договору та повернення продавцю товару неналежної якості покупець має право вимагати відшкодування різниці між ціною товару, встановленою договором, і ціною відповідного товару на момент добровільного задоволення його вимоги, а якщо вимогу добровільно не задоволено продавцем, - на момент постановлення судом рішення, що визначено ч.4 статті 710 ЦК України.
Номер справи у Єдиному реєстрі судових рішень: 751/7892/17