Для аналізу страшного та жахливого взято три українські друковані газети – «7Я», «Факты» та «Вести». Почнемо з Всеукраїнського популярного тижневика «7Я» за 12.02.2019-18.02.2019. Назва газети дає зрозуміти, що статті, які написані в ній призначені для людей різного віку. Дійсно, газета має 29 рубрик, які призначені для людей віком від 16 років. Рубрики такі, як: «Личность», «В центре внимания», «История любви», «Астрология», «Звезда кино», «Звезда ТВ», «Женский клуб», «История о жизни», «Психология» з такими заголовками: «Неизвестный Жорж Сименон», «Красота и боеготовность», «Семнадцать мгновений, три тополи и четыре жены», «Как вернуть себе продуктивность», «О чём может рассказать головная боль». В газеті присутня лише одна стаття «За и против Супрун» присвячена політичним питанням. Як бачимо, що газета орієнтується на соціальні питання та проблеми.
1. Перша головна сторінка починається з заголовка «Корь, грип, дифтерия. Каких эпидемий стоит бояться украинцам?», який виділений жирним чорним шрифтом на 50 % сторінки.
2. В рубриці «На слуху» розміщена стаття «Ревнивый криминал: на какие преступления идут украинцы из-за любви», яка наштовхує на щось жахливе, тим паче підлітків, які часто страждають через кохання. Приклади історій з матеріалу: «Недавно в измаильском районе были найдены убитыми четыре человека. Позже выяснилось, что мотивом массового убийства стала ревность во время застолья».
3. В газеті в статтях чорним шрифтом виділяються такі речення та словосполучення, як: «нездоровый образ жизни», «турбекулез ещё не побежден», «винтовка в каждый дом», «ревность к успеху», «Ольга Цибульская рассказала, как ей предлагали секс за деньги», «мочить манту можно, а Супрун – нельзя», «почему я так плохо живу, я же не кого не убил?». Такі виділення робляться для того, щоб привернути уваги читачів до статті, але тим самим вони є медіа психологічним нюансом.
Наступна газета «Вести» за 15 люте 2019 року. Це щоденна газета про новини, які відбулися в країні й світі. В газеті налічується 12 сторінок, більшість новин про економіку, політику, спорт та «Євробачення», наприклад, «Украинцы голосуют по принципу меньшего зла», «Обманутым вкладчикам должны 37 млрд грн», «Шьют дело за субсидию», «Евровидение грандиознее, чем выборы». Всеукраїнська російськомовна газета «Факты и комментарии» за 14-20 лютого 2019 року має таку особливість, як довгі й детальні назви статей, а також велика площа яку займають фотографії й заголовки, що характеризує її як таблоїд. В газеті присутні 27 рубрик, 50 % новин присвячені політичним питанням, подіям в зоні АТО, міжнародним відносинам.
Продивимося статті, які мають компоненти медіа насильства:
1. «Кандидат в президенты «выкупил» полицейского, арестованного за жестокое избиение активиста!. Цитати, які впливають на емоції, психологічний стан людини, яка читає цей матеріал: «с криком «Ложись, Бандера!» полицейский бил ногами лежавшего на земле радикала», «у них были ножи, газовые балончики и травматический пистолет», «смерть Гандзюк наступила от термических ожогов до 40 процентов поверхности тела». Стаття ілюструється жорстокою фотографією з події.
2. «Четыре года назад российские спецслужбы пытались отравить «Новичком» известного болгарского предпринимателя Эмилиана Гебрева». Цитата: «Симптомы, которые были выявлены у Скрипалей, очень похожи на его симптомы. Выяснилось, что Гебрева пытались убить нервнопаралитическим веществом, относящимся к семейству «Новичок».
3. «У меня под ногами задрожала земля и раздался глухой гул, будто ударили в большие колокола. Оказалось, это ракеты системы «Смерч» издавали такой звук, пробивая асфальт. Четыре года назад, 10 февраля 2015 года был обстрелян Краматорск». Цитати з жахливим: «Малыш сидел и плакал возле убитой мамы. Они были в шаге от подъезда», «Осколки залетели в ванную комнату, куда воспитатель одной из групп спрятала детей», «В доме, где жила погибшая Александра Клименко, снимала квартиру и семья вынужденных переселенцев из Донецка. Осколки снаряда, убившего Сашу, прилетели в квартиру, которая снимала эта семья. В тот момент все дети были в садике. После обстрела эта семья уехала еще дальше – вглубь страны. Не смогли перебороть заново пережитый страх».
4. Заголовок статті «Наоми Кэмпбелл: «В 90-х на каждом большом показе девушки курили травку, тогда это было нормой» більше схоже на пропаганду наркотиків, хоча стаття про моду та життя Наоми Кэмпбелл.
5. В рубриці «Из первых уст» розміщена стаття з заголовком « Я предупредила соседей, что вывешу над домом украинский флаг. Будут возмущаться, сдам всех в СБУ...» . Вже сам заголовок навіює негативний настрій статті. Цитати з компонентами медіа насилля: «Дознаватель тыча в берцы ногой в окровавленное лицо, орал, что размажет голову», «20-летнюю Таню пытали электрическим током, подвешивали вниз головой, и били арматурой по пятками. В результате забили до смерти», «Однажды на гауптвахту привели школьников, которые бросали в наших ребят мусор и обзывали «украми»».
Як бачимо, що в газеті «Вести» присутнє медіа насильство, яке складає 50%.
Один з невід’ємних компонентів взаємодії людини із засобами масової інформації, котрий задає для неї порядок денний – це випуск новин. Для аналізу я взяла телеканал, що має довгу історію якісних новинних програм – «Вікна» на СТБ, випуск від 14.02.2019. Сюжет випуску побудований так, що негативна новина чергується з позитивною. Наприклад, після сюжету про «Кохання крізь перепони» йде сюжет про «Автотрощу на слизоті». Так, аналізуючи зміст новин українських телеканалів, у першу чергу можна помітити, що вони мають очевидний тематичний перегин, більшу кількість сюжетів концентруючи на темах, присвячених воєнним діям в Україні, ситуації на Сході. Інша частина уваги приділяється так званим «сенсаційним» сюжетам. По суті, вони не несуть ніякої суспільно значущої інформації, а спрямовані в першу чергу на те, аби шокувати глядача, вразити його, обурити, тобто, викликати сильні емоції й сильніше прив’язати до телеекрана. Про такі сюжети однозначно свідчать такі заголовки новин: «Скандали в аеропорту», «Наркобарона судять», «Фронтове зведення», «Штраф за булінг». Наприклад, у сюжеті «Наркобарона судять» присутнє насилля над психікою дітей, адже там показані каплиці, де вбивали відомих наркобаронів, зображено в кадрі Ісуса Христа замащеного в крові, показано поля конопель та процеси перероблення її, історія про ґвалтування 13-ти річних дівчаток, яких він називав «вітамінками», показано кімнату смерті Хоакіна Гусмана з якої дівчатка не часто виходили живими. У сюжеті з назвою «Штраф за боулінг» присутні кадри з бійкою неповнолітніх біля шкільного подвір’я. У таких сюжетах детально описують сцени насильства, показують місця аварій, злочинів, тіла жертв, провокуючи глядачів на відповідний емоційний стан. В сюжеті випуску «Вікна-новин» від 14 лютого було 12 сюжетів: кількість сюжетів присвяченій АТО – 4; кількість сюжетів про побутові конфлікти, які містять сцени або описи насильства, жорстокості – 4; інше – 4.
Насильство, що зображується в рекламах телебачення, досить різноманітне, але зводиться в основному до двох типів: фізичне та психологічне. До прикладу насильства я взяла чотири рекламні ролики, які транслювалися на українських телеканалах. 1) На телеканалі СТБ анонс передачі «МастерШеф» зображує низку конфліктних ситуацій у студії проекту. Ці вияви агресії можуть слугувати художнім засобом задля зображення напруженої атмосфери в рамках передачі — однак при цьому провокують відповідну поведінку, можуть бути сприйняті як рольова модель такої поведінки глядачами, особливо неповнолітніми. Передача пропонує нестриманість, примітивну агресію та лайку як можливу, прийнятну й навіть заохочувану реакцію на ситуації напруження, стресу та життєвих перешкод. 2) На телеканалі «Нового каналу» транслювали 13 лютого 2019 року в одному рекламному блоці два рекламні ролики сексуального і розбещеного характеру. Відбулося порушення вимог абзацу восьмої частини другої статті 6 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (заборона трансляції в час, доступний для перегляду дитячою аудиторією (з 6:00 по 23:00), сюжетів, що можуть завдати шкоди їхньому духовному, моральному і психологічному здоров’ю); 3) Знову ж таки на телеканалі «Нового каналу» 15.02.2019 в денний час транслювалася реклама «Ельдорадо» в якій присутні непідвладні кадри для нашої психіки. Також ця реклама розбещує та привчає неповнолітніх до п’янства та тусовок. Це приклад реклами, яка підриває авторитет нашої поліції та довіру до них дітей, показує безкарність за вчинки в нашій країні, зображує поліцію байдужою.